Jaren geleden keek ik veel naar de survival-avonturen van Bear Grylls op Discovery Channel. Ik dwong mezelf om goed op te letten. Misschien kwam ik ooit in de situatie waarin ik in het karkas van een kameel zou moeten schuilen tegen een zandstorm. Hier in de Achterhoek, met die droge zomers, is alles mogelijk.
Spectaculaire momenten, legendarische tv. Toch is de survivaltip die mij het meest is bijgebleven, verre van spectaculair. In plaats daarvan blinkt deze uit in eenvoud en issie overal op toe te passen.
In de betreffende aflevering moet Bear door een lange kloof met ondiep water waden. De bodem is bezaaid met spekgladde, scheenbeen-openhalende rotsblokken. Een uitputtende strijd die meter voor meter moet worden overwonnen.
Bear vertelt dat survival onmogelijk is als je te ver vooruitkijkt. Hij drukt ons op het hart om je alleen te focussen op het dichtstbijzijnde obstakel. Eerst die steen overwinnen, dan de volgende. En zo ga je verder. Vier elke tussenstap als een overwinning. Zo voorkom je een mentale inzinking, aldus Bear, terwijl hij een hap neemt uit een spartelende zalm.
Survivalkit voor copy
Ook teksten op websites, in nieuwsbrieven, blogs of artikelen lijken soms op een onoverkomelijke kloof, berg of rivier. De lange lappen tekst maken je moedeloos. Je brein staat zuchtend, puffend en vloekend met z’n handen op de knieën en vraagt zich af waar ‘t in vredesnaam mee bezig is.
Wat zulke teksten nodig hebben is een formule. Of eigenlijk een survivalkit. Die bestaat uit:
- Korte zinnen
- Hook sentences (sorry, de Nederlandse vertaling is gewoon niet zo lekker)
- Tussenkopjes en witruimtes
- Opsommingstekens
- De regel van 1
Met die kit werk ik met alle liefde aan jouw verhaal en copy. Betaalde liefde weliswaar, maar toch, het komt uit een goed hart.