Het is een broeierige zomeravond in het Goffertpark in Nijmegen. Een klamme mensenmassa kijkt op naar een kleine verschijning op een groot podium.
De kleine verschijning richt zich tot de massa:
“You've just seen the heart-stopping, pants-dropping, hard-rocking, earth-shocking, booty-shaking, love-making, Viagra-taking, history-making, legendary….”
Ik en 59.999 anderen:
“E STREET BAND!!!”
En de kleine verschijning genaamd Bruce Springsteen zag dat het goed was.
Voorspelbaarheid verkoopt
Ik zag The Boss voor de derde keer in levende lijve. Dit keer dus in het Goffertpark. En voor de derde keer deed hij hetzelfde kunstje.
Tuurlijk, setlists veranderen, Bruce wordt ouder, bandleden sterven. Maar hij levert exact wat we verwachten.
Een concert van Springsteen kent vaste rituelen. Die woorden van hem hierboven, waarmee hij zijn band eert, is een van die rituelen. Daarnaast..
- .. begint hij stipt op tijd;
- .. laat hij het eerste couplet van Hungry Heart over aan het publiek;
- .. geeft hij een piepjonge fan het podium om mee te zingen met Waiting on a Sunny Day;
- .. trekt hij een uur uit voor de toegift;
- .. sluit hij akoestisch af.
Bruce weet wat werkt. En dus houdt hij daaraan vast. Dat is merkconsistentie.
Grote merken doen niet anders. Disney. Apple. Coca Cola. McDonalds. Netflix. Ons eigen Coolblue. Ze hebben al hun processen zó gestroomlijnd, dat we hun merk overal ervaren zoals we verwachten.
Dat hoef ik jou ook niet te vertellen. En ook al heb je niet het budget dat bovengenoemde giganten hebben. Je bent echt wel bezig met een zo consistent mogelijke klantbeleving.
Maar waarschijnlijk ben je wel schrijfstijlloos
Om zo consistent mogelijk te zijn, zijn ‘de regels voor het merk’ vastgelegd. Wat je wel of niet mag doen met het logo is duidelijk. Kleurgebruik. Beelden. Merkwaarden. Allemaal helder.
Maar de woorden die je wel of niet gebruikt? Welke schrijfstijl je hanteert? Wat de tone of voice is? Da’s moeilijker vindbaar. Of zo abstract als een Mondriaan.
En als het wél netjes is vastgelegd, dan blijkt de praktijk toch koppig. Misschien omdat er té veel mensen aan de knoppen zitten.
De een schrijft wat mailings.
De ander wat webteksten.
De stagiair (lees; in veel gevallen ChatGPT) tikt nog even een social.
Wat je dán nodig hebt, is een cultuurbewaker
Of beter nog, een copycultuurbewaker. Iemand die:
- Jou eerst helpt met wát je zegt. Dat is je kernboodschap.
- Daarna met hóe je het zegt. Dat is copywriting.
- En daarna durft vast te houden aan gemaakte keuzes. Dat is merkconsistentie.
Doe ik voor je.
Want er is me een partij ruis in de markt. Zeker sinds AI. De bots spuwen oneindig veel content uit. Veel meer dan we in ons bescheiden mensenleven kunnen consumeren.
Het gros zal dan ook nooit gelezen worden. Ja, door bots die dáár dan weer nieuwe content van maken. Die ook weer niet gelezen wordt..
Dus hoe doorbreek je die negatieve spiraal?
Met vlijmscherpe copy waarmee je:
- Dwars door alle ruis snijdt.
- Waardoor mensen jouw boodschap horen.
- Waarna je product beter verkoopt.
Doe ik óók voor je.
Dus ik ben niet alleen je (copy)strateeg die bedenkt en adviseert. Ik pak ook de pen op om jouw merk de juiste woorden te geven.
Maar waar begin je?
Bij een korte online kennismaking met mij. Die plan je hieronder, via Calendly. Kies een dag en tijdstip, praten we dan verder!
Tot gauw.