Communicatiebureau Guantanamo Bay. Dat bestaat niet, ik verzin ‘t net ter plekke, maar soms lijkt het alsof steeds meer bedrijven dit fictieve bureau inschakelen voor hun communicatie.
Wat hebben communicatie en Guantanamo Bay met elkaar te maken?
Guantanamo Bay is het beruchte Cubaanse gevangenenkamp voor terreurverdachten dat Barack Obama tevergeefs probeerde te sluiten. Communicatie is een containerbegrip waarin we gemakshalve alles stoppen wat een bedrijf schrijft, zegt of toont. Op het eerste oog dus geen enkel verband tussen deze twee.
Maar nu komt ‘t..
Binnen de muren van Guantanamo Bay was (of is?) waterboarding de nummer 1 verhoortechniek om (terreur)verdachten aan het praten te krijgen. Vastgebonden op zijn rug krijgt de verdachte een natte doek over zijn gezicht gelegd. Daaroverheen wordt constant water gegoten. Dit geeft de verdachte het gevoel dat hij verdrinkt.
Uiteindelijk breekt de verdachte en vertelt hij de verhoorders exact waar de volgende aanslag plaatsvindt. Niet chique, wel effectief.
Verbale waterboarding
Veel merken hanteren een communicatiestrategie die iets weg heeft van waterboarding. Verbale waterboarding bedoel ik dan. We krijgen veel te veel verkoopargumenten over ons heen. In verkoopgesprekken, via e-mailings, in blogs, animaties, corporate video’s en op websites.
Zo krijg je het gevoel dat je verdrinkt. Er zijn te veel USP’s, producteigenschappen, voordelen, kwaliteiten, mogelijkheden en opties. Waar je zocht naar een simpele oplossing voor je probleem, waan je je nu in Guantanamo Bay.
Onbegrijpelijk maakt onverkoopbaar
Kleine nuance: lang niet altijd is de hoeveelheid informatie het probleem, maar veel meer het gebrek aan duidelijkheid in de communicatie. Een onbegrijpelijk aanbod is onverkoopbaar. Gelukkig zijn daar:
De juiste woorden.
De juiste woorden maken een aanbod begrijpelijk. Ze laten je weten wat je exact kunt verwachten na aankoop en welk ongemak het aanbod wegneemt. Woorden laten belemmeringen verdwijnen en brengen mensen op één lijn met jou. Pas dan kunnen er zaken worden gedaan.
Kortom: woorden verkopen. En woorden die verkopen, maken een bedrijf succesvoller. Zo simpel is ‘t. Althans, zo simpel kan ‘t zijn.
Meer zeggen met minder
Wie vindt die woorden? Wie schrijft ze op en wie brengt ze over? Millstreet Copywriting, oftewel: ondergetekende. Ik help jou:
- meer te zeggen met minder;
- complexe communicatie begrijpelijk - en dus verkoopbaar - te maken.