Farmer in all of us

Farmer in all 
of us

Photo by Nezar Bani Nasur on Unsplash

YouTube’s algoritme. Een zegen en een vloek tegelijkertijd. Een vloek, omdat de aanbevolen video’s op basis van je kijkgedrag ongemerkt uren van je tijd opslokken. Die tijd zou je een stuk productiever willen besteden. Een zegen, omdat datzelfde algoritme je zo nu en dan confronteert met een verbluffende video die je anders nooit van je leven zou zien.

Ken je die ontzagwekkende trucks van Dodge RAM? Je weet wel: die beestachtige machines waarvoor ons landje bijna letterlijk te smal is. Ik zal je eerlijk zeggen, ik heb net zoveel verstand van auto’s als Harry Mens van voetbal. Desondanks praat Harry bijna elke zondagochtend met Willem van Hanegem over voetbal. Dus laat mij dan een keer iets roepen over een auto.

Merk naar de achtergrond

Ach, wie hou ik ook voor de gek. Eigenlijk wil ik het helemaal niet over de Dodge RAM hebben. En het mooie is: dat wil Dodge RAM ook niet. Laat ik zo zien. Eerst even de aanleiding. Ik klikte op YouTube door een aantal oude Super Bowl commercials. Via een Super Bowl commercial van Chrysler dirigeerde het algoritme mij naar een ander automerk: Dodge RAM. Maak kennis met de campagne genaamd ‘Farmer in all of us’ van RAM Trucks. Als kleinzoon van een boer schoof ik naar het puntje van mijn bureaustoel. Komt ‘ie:

Zie je hoe RAM zich (bijna) volledig wegcijfert? Niet RAM, maar Grayce is de ultieme held in het verhaal. Dat is exact wat merken moeten doen. Want we willen merken die óns leven beter, prettiger, mooier, leuker, spannender en waardevoller maken. Het merk moet in de eerste plaats onze gids zijn in die missie.

RAM dient

De pay-off van RAM is: Built to serve. Die claim hadden ze niet beter kunnen onderbouwen dan met deze video. Op het YouTube-kanaal van RAM komen naast Grayce nog drie andere boeren aan het woord. Het onderliggende thema van de campagne: trotse boeren die in hun dagelijkse werk worden gesteund door RAM. En voor die steun krijgt RAM onvoorwaardelijke loyaliteit van de boeren terug.

Visuele positionering

Trouwens, laat het maar aan Amerikanen over om alles waarvoor we gevoelig zijn in drieëneenhalve minuut te stoppen. Grayce zorgt voor het heroïsme en een vleugje patriottisme (zie de Amerikaanse vlag op haar laarzen). Vader en moeder voor de trots en de liefde. Het brok in de keel komt van en opa en oma Emmick.

Ik heb nog steeds geen verstand van auto’s, maar ben als marketeer en copywriter wel in één klap fan van RAM. Het is een knap staaltje merkpositionering in de meest letterlijke zin van het woord. Je ziet het merk RAM achter de boer en midden in the community staan.

Welkom! Millstreet Copywriting maakt op deze website gebruik van cookies. We gebruiken cookies voor het bijhouden van statistieken (de cookies van Google Analytics zijn volledig geanonimiseerd) en om voorkeuren op te slaan. Door op 'optimaal' te klikken, ga je akkoord met het gebruik van alle cookies zoals omschreven in onze cookie verklaring. Je hebt ook de keuze voor 'minimaal', als je dit liever niet hebt.