Het verschil tussen copywriting en fictie

Het verschil tussen 
copywriting en fictie

Photo by Nong Vang on Unsplash

Stephen King is een fenomeen. Als je verantwoordelijk bent voor klassiekers als The Green Mile, It, Pet Sematary, The Shining, Misery, Carrie en nog zo’n 50 bestsellers, dan kun je alleen maar een diepe buiging maken naar deze hyperproductieve schrijver.

Als je ziet in welk tempo hij boeken publiceert, dan vraag je je af waar hij de tijd vandaan haalt. Bijvoorbeeld om research te doen. Laat staan om research tot plot uit te werken.

Maar toen las ik zijn boek ‘Over leven en schrijven’ en bleek dat hij aan beiden (research en plot) nauwelijks tijd besteedt. Ik kon het haast niet geloven.

Schrijven op intuïtie

Over research zegt hij: “Ik ben alleen maar op zoek naar een tikje waarheidsgetrouwheid, zoals de handvol kruiden die je in een goede spaghettisaus gooit om het helemaal perfect te maken.”

Over de plot is hij nog meedogenlozer: “De plot is een lomp, mechanisch anti-creatief ding. De plot is het laatste redmiddel van de schrijver, denk ik, en de eerste keus van fantasieloze mensen. Het verhaal dat eruit voortkomt, zal gekunsteld aandoen.”

Vervolgens legt hij uit dat hij veel meer vanuit intuïtie werkt. Hij begint met een (hachelijke) situatie en laat de personages van daaruit dingen doen die hij niet vooraf bedenkt. 

Let’s kill Adolf

King krijgt indirect bijval van een al even legendarische schrijver. Op YouTube zag ik een interview met Quentin Tarantino. Hij beweert dat hij niét van tevoren had bedacht dat Adolf Hitler in zijn film Inglourious Basterds zou worden vermoord.

Dat leek mij toch wel een gebeurtenis die je ergens in het script neerkrabbelt. Toch op z'n minst ergens in de kantlijn. 

Copywriting moet wél voorspelbaar zijn

Voor copywriting werkt die wendbaarheid niet. Copywriting vraagt wel degelijk om een vooropgezet plot. En het liefst met zo min mogelijk plotwendingen. Sterker nog, je wilt juist zo voorspelbaar mogelijk zijn.  

Stel bijvoorbeeld: iemand landt op jouw homepage. Dan moet-ie eigenlijk binnen een paar tellen al weten:

  1. Wat jouw bedrijf doet.
  2. Hoe dat zijn of haar leven beter maakt. 
  3. En wat-ie moet doen om dat te krijgen.

Da's het mantra van Donald Miller. Hoe je die drie formuleert en toepast op je website, legt hij uit in zijn fantastische boek Marketing Made Simple.

  • Lees 'm.
  • Probeer dat toe te passen. 
  • En als dat niet lukt, laat mij dan helpen. 

Welkom! Millstreet Copywriting maakt op deze website gebruik van cookies. We gebruiken cookies voor het bijhouden van statistieken (de cookies van Google Analytics zijn volledig geanonimiseerd) en om voorkeuren op te slaan. Door op 'optimaal' te klikken, ga je akkoord met het gebruik van alle cookies zoals omschreven in onze cookie verklaring. Je hebt ook de keuze voor 'minimaal', als je dit liever niet hebt.