Hobo with a shotgun

Hobo with a 
shotgun

Photo by Paul Einerhand on Unsplash

Goeie filmtitel hè? Hobo with a shotgun.

Ligt lekker in het gehoor en de titel vormt vanzelf een beeld in je hoofd. Je ziet ‘m direct staan onder een brug, met een shotgun nonchalant over z’n versleten schouder. Nee ik fiets wel even 50 kilometer om.

De titel is ook om een andere reden goed. Ik heb de film namelijk niet gezien, maar ik denk te weten waarover de film gaat. Over een zwerver met een shotgun. En inderdaad, IMDB laat er geen misverstand over bestaan:

A homeless vigilante blows away crooked cops, pedophile Santas, and other scumbags with his trusty pump-action shotgun.

Het moge duidelijk zijn: de film gaat over een zwerver met een shotgun. Gespeeld door Rutger Hauer trouwens.

Lekker voorspelbaar

Nou hoeft een filmtitel natuurlijk niet te verklappen waarover de film gaat. Maar als bedrijf ben je liever wél voorspelbaar. Je kunt best op een mystieke manier mijn aandacht trekken. Maar als ik vervolgens meer wil weten en ik besluit je website te bezoeken, dan wil ik toch wel zo snel mogelijk weten wát jouw bedrijf — voor mij — doet.

Naar dat laatste moet je soms wel erg lang zoeken. En als mensen lang moeten zoeken, haken ze af. Probleem zit ‘m in de bewoording. Die is:

  • te algemeen;
  • of doordrenkt met verwarrend vakjargon.

Te algemeen

Veel bedrijven doen nou eenmaal veel verschillende dingen. Om niets uit te sluiten wordt het taalgebruik daardoor steeds algemener. Alles moet dan passen in één containerbegrip zoals: toonaangevende software solutions, duurzame bouwoplossingen, value based healthcare, mobiliteitsexperts of circulair projectmanagement.

Allemaal niet nodig. Er zijn andere manieren om te zeggen wat je doet, zonder dat je mensen verveelt.

Verwarrend vakjargon

Als tekst doordrenkt is met vakjargon lees je dingen als:

  • Wij zijn PSD2-compliant.
  • Profiteer van onze cross-channel aanpak.
  • Door middel van retargeting zorgen we voor een mooie CPC en CPM.
  • Met MES integreert u uw datastromen.
  • Verbluffend UX design.

Ook niet nodig. Je kunt het nut, de essentie en de voordelen van jouw product of dienst uitleggen zonder dat je mensen verwart.

Dus wil je liever klare taal? Heb je liever woorden die exact vertellen:

  • Wat mensen van jouw bedrijf kunnen verwachten.
  • Wat nou eigenlijk de menselijke voordelen zijn van technische productkenmerken.
  • Wat jouw bedrijf nou écht anders maakt.

En dat op zo’n manier dat bezoekers blijven hangen, regel voor regel meer van jou gaan houden en niet anders kunnen dan klant worden?

Je weet me te vinden.

Welkom! Millstreet Copywriting maakt op deze website gebruik van cookies. We gebruiken cookies voor het bijhouden van statistieken (de cookies van Google Analytics zijn volledig geanonimiseerd) en om voorkeuren op te slaan. Door op 'optimaal' te klikken, ga je akkoord met het gebruik van alle cookies zoals omschreven in onze cookie verklaring. Je hebt ook de keuze voor 'minimaal', als je dit liever niet hebt.