Hoe een copywriter je marketing weer rendabel maakt

Hoe een copywriter 
je marketing weer 
rendabel maakt

Photo By Stephen Dawson On Unsplash

“Mensen kopen niet het beste product, ze kopen het product dat ze het snelst begrijpen.”

Da’s een quote van Donald Miller. Hartstikke waar natuurlijk. Maar ondertussen blijf je vooral sleutelen aan je product en vergeet je de boodschap waarmee je dat product* verkoopt.

*Met product bedoel ik niet alleen fysieke producten. Kan ook een dienst zijn. Een training, cursus, of wat dan ook. Maar voor het gemak gooi ik die allemaal onder de noemer: product.

Dus, wat ik wil zeggen..

Onderscheidend vermogen zit niet alleen in je product. Dit is óók onderscheidend:

> Beter dan je concurrent uitleggen hoe jij een megaconcreet probleem van een potentiële klant oplost.

Misschien doen je marketingmiddelen dat nu nog niet. Best jammer, want je website heeft serieus geld gekost. En om meer leads naar die website te krijgen, gooi je er een lading Google Ads tegenaan. Je zorgt dat je zichtbaar bent op allerlei socialmediaplatforms. Je laat zelfs een gelikte bedrijfsvideo maken.

Maar wat als je via al die kanalen niet zegt wat de ontvanger wil horen?

Wat als je hem verwart met vaag vakjargon, dure woorden en ingewikkelde zinsconstructies? Wat als je hem verveelt met clichés, open deuren en saaie teksten?

Dan maakt het niet uit hoe gelikt je website eruitziet. Dan maakt het niet uit hoeveel advertentiebudget je inzet. Dan maakt het niet uit op welke socialmediakanalen je actief bent.

Dan blijft marketing een kostenpost.

Een copywriter maakt je marketing weer rendabel

Want het gaat om de inhoud. Uiterlijk vertoon is zéker belangrijk. Goed voor de attentiewaarde. Maar de woorden die je gebruikt bepalen of iemand met jou in zee wil gaan.

Ik help je om de juiste woorden te vinden.

Hoe ik dat doe?

Alles wat ik voor je doe is maatwerk, maar dit zijn drie basisprincipes die ik sowieso toepas.

1. Minder is meer

Ze noemen mij ook wel de Marie Kondo onder de copywriters. Nee, zo heeft nog nooit iemand mij genoemd. Maar het leek mij een mooi opzetje voor het punt dat ik wil maken. Dat is: ik ruim je communicatiezooi op.

Ik laat de delen weg die lezers geneigd zijn over te slaan. Dus die woordenbrij gaan we terugsnoeien om tot de kern van jouw verkoopverhaal te komen.

Daarvoor heb ik deze handige survivalkit. Maar punt 2 helpt ook..

2. De Barkruk Test

Teksten als deze hebben nog nooit iemand tot klant gemaakt:

Vanuit onze zorgvuldig verworven positie in de keten zijn wij in staat om structureel invulling te geven aan uw voortdurend wisselende behoeften om zo blijvend toegevoegde waarde te leveren en u te allen tijde te ontzorgen.

Zo praat niemand in het echte leven. Toch barst het van de websites met geestdodende teksten van die strekking.

Dus in plaats daarvan laat ik de Barkruk Test op je communicatie los. En het belangrijkst..

3. Het gaat niet om jou

Je website, video’s, advertenties, socialmedia-posts, e-mails.. ze hoeven niet om jou, je bedrijf en je merk te draaien. Oké, voor 20 procent misschien. Maar we beginnen bij je klant. Jouw boodschap gaat over zijn problematiek.

Ik ga daarom beter uitleggen hoe jij zijn problemen oplost. Een beetje zoals Winston Wolf uit Pulp Fiction.

Nou, kijk eens aan. Drie basisprincipes waarmee je alleen nog maar dingen zegt die mensen moeten horen om ook echt klant te worden.

Welkom! Millstreet Copywriting maakt op deze website gebruik van cookies. We gebruiken cookies voor het bijhouden van statistieken (de cookies van Google Analytics zijn volledig geanonimiseerd) en om voorkeuren op te slaan. Door op 'optimaal' te klikken, ga je akkoord met het gebruik van alle cookies zoals omschreven in onze cookie verklaring. Je hebt ook de keuze voor 'minimaal', als je dit liever niet hebt.