Een interessante manier om je merk te positioneren is:
- Herpositionering van de concurrentie
Hoe dit werkt zie je hieronder, aan de hand van een casus: The University of Austin.
Maar eerst is het goed om de definitie van positionering scherp te stellen.
Wat is positionering?
Er zijn veel definities, maar Al Ries en Jack Trout blijven dé autoriteit. Die status hebben ze te danken aan hun boek Positioning. Positionering in niet iets wat je doet met je product. Zo leggen Ries en Trout uit. Positionering is wat je doet met het brein van een prospect.
In ons brein zweeft een product of merk nooit in het luchtledige. Om een product te begrijpen willen we dit product afzetten tegen ‘iets anders’. Meestal tegen concurrerende producten of soortgelijke concepten.
Dat geldt zelfs voor radicale innovaties en compleet nieuwe producten..
Positionering van de eerste auto
De T-Ford werd destijds omschreven als 'een paardloze koets'. Jep, dit is positionering. Nieuwe concepten worden afgezet tegen oude concepten.
Een auto is natuurlijk een zeer tastbaar product. En tastbare producten vinden we nou eenmaal makkelijker om te vergelijken. Dus wat als jouw "product" minder tastbaar is? Wat als je een idee, stroming, filosofie, methode of concept wilt verkopen?
Hoe positioneer je bijvoorbeeld een gloednieuwe universiteit?
Want probeer maar eens een plekje te vinden in dat overvolle landschap vol met gerenommeerde instituten. Toch wordt het je soms zomaar aangereikt. In dit geval door de 'Cancel Culture'.
De Cancel Culture begon op de Amerikaanse universiteiten. Daar maken studenten er een sport van om ‘de ander’ monddood te maken als deze een afwijkende mening heeft.
Deze hypergevoelige studenten eisen doorlopend het ontslag van professoren die “kwetsende” theorieën onderwijzen.
Tegenbeweging als positioneringsstrategie
Natuurlijk kan elke beweging rekenen op een tegenbeweging. Dat geldt ook voor de Cancel Culture. De tegenbeweging hierop wordt gevormd door professoren en wetenschappers die samen met studenten op zoek willen naar de waarheid, hoe ongemakkelijk die soms ook is.
Echter, die zoektocht wordt dus steeds moeilijker op de bestaande universiteiten in de Verenigde Staten.
Daarom beginnen deze professoren en wetenschappers een nieuwe universiteit. The University of Austin. Hun missie is:
The University of Austin is dedicated to the fearless pursuit of truth.
Dit statement triggert iets interessants in de hoofden van toekomstige studenten (en hun ouders):
“Holy shit… dus andere universiteiten streven niet meer naar de waarheid?”
Zo herpositioneer je de concurrentie. En dat is één van de positioneringsstrategieën uit het eerder genoemde boek van Ries en Trout.
Herpositionering van de concurrentie
Toekomstige studenten verplaatsen de bestaande universiteiten naar de categorie Woke. De categorie Waarheid — waarin de universiteiten eerst allemaal zaten — is nu helemaal voor The University of Austin.
Dit gloednieuwe instituut laat zien dat je jouw merk kraakhelder kunt positioneren, ook als er nauwelijks plek is in de markt.
Ook een sterke positionering nodig?
Herpositionering van de concurrentie is één van de vele positioneringsstrategieën. Millstreet Copywriting werkt samen met een aantal briljante merkstrategen. Zij helpen je met je merkpositionering.
Vervolgens schrijf ik de woorden om die positie te veroveren.
Wil je meer weten? Plan hieronder een korte, online kennismaking.