Hoe maak je een betere sales pitch?

Hoe maak je een betere sales pitch?

In de film 300 nemen 300 Spartanen het op tegen meer dan honderdduizend Perzen. Deze slag bij Thermopylae speelt zich af in het jaar 480 voor Christus.

De Spartanen worden aangevoerd door Koning Leonidas. De Perzen door Koning Xerxes. Echt álles in deze film is over de top. Het eindeloos gutsende bloed, de sixpacks van de Spartanen, de absurde figuren uit het leger van Xerxes (van tovenaars tot misvormde reuzen), de metershoge muur gebouwd van Perzische lijken.

Kortom, een heerlijke voorstelling. Toch hadden we het bijna zonder dit verhaal moeten doen..

Zegt 't voort

Gelukkig was Leonidas tegen het einde van deze uitputtende strijd nog scherp van geest. Vlak voor de grande finale is hij zich bewust van ‘het verhaal’ en de geschiedenis die hij en zijn strijdmakkers schrijven. Daarom stuurt hij een van zijn mannen naar huis om te vertellen over de heroïsche strijd. Een episch verhaal dat anders zou zijn gestorven samen met de 300 Spartanen die (spoiler alert), door verraad, uiteindelijk het onderspit delven.

Ga voor een aanstekelijke sales pitch

Dit stokoude epos toont aan hoe belangrijk het is om een verhaal te hebben dat zich graag en keer op keer laat doorvertellen. En die kans laten veel bedrijven liggen. Neem bijvoorbeeld de bedrijfsintroductie waarmee een PowerPoint-presentatie vaak begint..

Meestal is deze pitch niet meer dan een gortdroge opsomming van producten of diensten die worden geleverd. Da’s leuk voor in een catalogus, maar laat zich natuurlijk niet echt lekker rondvertellen. En dat is een gemiste kans.

Leer van de logline

Een goede pitch reist door jouw netwerk en bereikt altijd wel ergens iemand die daardoor geïntrigeerd raakt en denkt: ‘die partij moet ik hebben.’ Maar welk verhaal laat zich graag en keer op keer doorvertellen?

Dan moet het vooral lekker beknopt zijn. En dat wil niet zeggen dat je maar een fractie kunt vertellen. Ook al doet jouw bedrijf duuzend dingen, dan nog kun je dit terugbrengen tot één zin. Dat principe is gebaseerd op de zogenaamde ‘logline’. Die term komt uit de filmindustrie. Een logline is een zin die de complete film samenvat.

De logline verkoopt

Voor de bedenker van een film is een goede logline goud waard, want producenten beslissen op basis daarvan of ze de film willen maken. Dat logline-idee hoef je niet 100% letterlijk te nemen voor jouw sales pitch. Soms kan een pitch, voor de leesbaarheid, beter over twee of drie zinnen worden verdeeld, maar het gaat om de achterliggende gedachte. Altijd streven naar beknoptheid!

En daar zijn gelukkig methodes voor

We hoeven het wiel dus niet opnieuw uit te vinden. In plaats daarvan mogen we dankbaar putten uit een enorme bron van bewezen technieken. 

Dus wil jij jouw sales pitch aanscherpen en verduidelijken, zodat deze zich makkelijk laat doorvertellen? Bel of mail me dan. Desnoods snoei ik jouw pitch zover terug dat je ‘m zelfs op een visitekaartje kwijt kunt. Maar natuurlijk ook:

  • Op je homepage
  • In advertenties
  • Op die muur achter de receptie
  • Op een koffiekop
  • In presentaties
  • Of waar je maar wilt

Welkom! Millstreet Copywriting maakt op deze website gebruik van cookies. We gebruiken cookies voor het bijhouden van statistieken (de cookies van Google Analytics zijn volledig geanonimiseerd) en om voorkeuren op te slaan. Door op 'optimaal' te klikken, ga je akkoord met het gebruik van alle cookies zoals omschreven in onze cookie verklaring. Je hebt ook de keuze voor 'minimaal', als je dit liever niet hebt.