Laat de lezer niet los

Laat de lezer niet los

Photo by Priscilla Du Preez on Unsplash

‘Vlieger vliegt!’ riep Gage zijn vader toe en Louis sloeg zijn arm om Gages schouders en gaf de jongen een kus op de wang, waarop de wind een wilde roos had laten bloeien.

‘Ik hou van je, Gage,’ zei hij – en dat was iets tussen hen beiden, en zo moest het ook.

En Gage, die toen nog geen twee maanden meer zou leven, lachte schel en blij. ‘Vlieger vliegt! Vlieger vliegt!’

Dit stukje komt uit het boek Pet Sematary van Stephen King. Een ongelofelijk spannend en luguber verhaal waarin Stephen King de lezer geen moment loslaat. Als van zo’n lieve peuter als Gage, in een bijna achteloze tussenzin wordt verkondigd dat hij nog maar twee maanden te leven heeft, dan lees je wel door. Wat voor onheil staat hem te wachten?

Makkelijk en menselijk

Het mag dus duidelijk zijn dat een copywriter veel kan leren van Stephen King. Want ook een copywriter moet de aandacht van een lezer grijpen en niet meer loslaten. In ieder geval totdat de lezer heeft gedaan wat er van hem verwacht wordt:

  • Hij schrijft zich in voor de nieuwsbrief
  • Hij bestelt het product
  • Hij vraagt een brochure aan
  • Hij maakt een afspraak
  • Hij laat een review achter
  • Et cetera

De gereedschapskist van een copywriter zit vol met tools om de aandacht van een lezer te grijpen én vast te houden. Uiteindelijk komt het vrijwel allemaal neer op: maak teksten makkelijk en menselijk.

Tips voor makkelijk en menselijk schrijven

Da's toch elke keer weer opmerkelijk.  De meest nuchtere, recht-voor-zijn-raap-bedrijven klinken plots ambtelijk, omslachtig en oersaai zodra je hun website bezoekt. 

Nergens goed voor. Want aan de andere kant van dat beeldscherm zit gewoon een mens van vlees en bloed. En dus:

Tip 1: Lees hardop voor wat je hebt geschreven

Zou je jouw product ‘in het echt’ ook zo verkopen? Als het antwoord nee is, schrijf het dan opnieuw op. Door hardop te lezen hoor je waar je onnatuurlijk klinkt. Waar de struikelwoorden zitten. Die haal je eruit en daarna herschrijf je de zin totdat deze wél soepel klinkt.  

Naadloos aansluitend op tip 1, vind je tip 2..

Tip 2: Gebruik spreektaal

Want in copywriting gaat het maar om één ding: de ontvanger overtuigen. Dat lukt beter met no-nonsense spreektaal. Wil je alle bullshit uit jouw teksten slopen en weer als een mens klinken? Doe dan eerst de Barkruk Test

Tip 3: Gebruik doorleesstimuli

Die helpen jouw lezer om eenvoudig door de tekst te komen. Verbindingswoorden zijn echte doorleesstimuli. Want die zijn het cement tussen de zinnen, waardoor de lezer in de juiste flow komt. De dikgedrukte woorden in de vorige zin zijn verbindingswoorden. Net als een woord als ‘dus’. Dus hier stoppen mijn tips nog niet.

Tip 4: Ga de dialoog aan

Trek de lezer zo snel mogelijk in jouw verhaal. Spreek 'm meteen aan. Stel bijvoorbeeld een (retorische) vraag aan de lezer.

“Heb je weinig tijd om te koken, maar wil je tóch gezond eten?” Zo laat je zien dat je het probleem van de lezer kent. En het mooie is: jij hebt de oplossing. Duh..

Tip 5: Schrap

Dit artikel is ongeveer 40% korter dan het eerste concept. Elke onnodige herhaling heb ik verwijderd en ook heb ik tip 2 (gebruik spreektaal) toegepast. Het mooie daarvan is dat teksten dan altijd korter worden.

Welkom! Millstreet Copywriting maakt op deze website gebruik van cookies. We gebruiken cookies voor het bijhouden van statistieken (de cookies van Google Analytics zijn volledig geanonimiseerd) en om voorkeuren op te slaan. Door op 'optimaal' te klikken, ga je akkoord met het gebruik van alle cookies zoals omschreven in onze cookie verklaring. Je hebt ook de keuze voor 'minimaal', als je dit liever niet hebt.