In de filmklassieker Pulp Fiction rijden de gangsters Vincent en Jules door hartje LA. Op de achterbank zit Marvin, ontvoerd door Vincent en Jules. Tijdens een betoog draait Vincent zich om naar Marvin. Terwijl hij dat doet wijst hij nonchalant met zijn pistool in de richting van Marvin. Niet om te bedreigen, maar “gewoon” omdat hij nou eenmaal een pistool in zijn hand heeft en een punt wil maken met zijn betoog. Plots schiet Vincent per ongeluk Marvin door zijn hoofd.
Oh man, I shot Marvin in the face!
Why the fuck you’d do that!?
Well I didn’t mean to do that, it was an accident!
Oh man I’ve seen some crazy ass shit in my time, but this..
Chill out man, I told you it was an accident. You probably.. you went over a bump or somethin’.
The car hit no motherfuckin’ bump!
De auto is een bende. Marvins bloed, hersenen, stukjes schedel. Het zit overal. Verre van ideaal op klaarlichte dag in de drukke straten van LA.
Vincent en Jules hebben een probleem. Jules belt direct ‘een partner’. Ene Jimmy. Ze rijden druipend van het bloed en hersenweefsel naar het huis van Jimmy, om in ieder geval de auto — uit het zicht — in zijn garage te zetten. Natuurlijk zit ook Jimmy niet te wachten op dit slachthuis op wielen met daarin het lijk van Marvin. Jimmy’s vrouw komt immers over een uur terug van haar werk. Jimmy stelt voor dat Jules zijn baas Marsellus Wallace belt om dit probleem snél op te lossen.
Na het telefoongesprek tussen Jules en Marsellus verschijnt een man aan Jimmy’s voordeur. Hij introduceert zichzelf terwijl hij zijn hand uitsteekt naar Jimmy:
I’m Winston Wolf. I solve problems.
Good, we got one.
The Wolf beoordeelt koeltjes de situatie. Vervolgens neemt hij een goedkeurende slok van Jimmy’s koffie en deelt hij zijn oplossing:
De auto zo snel mogelijk zo goed mogelijk schoonmaken.
Kom er maar eens op..
Geen probleem, geen oplossing
De meeste bedrijven hebben net als Winston Wolf simpele, doeltreffende oplossingen voor complexe problemen. In hun marketingcommunicatie vergeten ze echter die problemen te benoemen. Ze introduceren direct de oplossing: hun product of dienst. Dat terwijl een oplossing niet kan bestaan zonder probleem. Oftewel: jouw product of dienst heeft pas waarde en bestaansrecht als deze een probleem oplost.
Zoom dus áltijd in op de problematiek, ongemakken en worstelingen van jouw (potentiële) klant. Maak deze concreet, tastbaar en (pijnlijk) voelbaar. Gewoon, door problemen letterlijk te benoemen. Pas daarna introduceer je jouw product of dienst als pijnstiller.
Neem je marketingcommunicatie eens onder de loep. Scan je website, je online en offline advertenties en al je andere marketingmaterialen. Besteden deze voldoende aandacht aan de problematiek van je prospects?
En anders wil ik wel met je meekijken.