LinkedIn lijkt steeds meer op een apenrots. Silverbacks (m/v/x) buitelen over elkaar heen om op de hoogste trede in onze tijdlijn te komen. Borstkloppend vertellen ze over oneindige successen die ook jij kunt behalen. Tipje van de sluier: “If you can dream it, you can live it.” Of zoiets. En ohja, embrace vooral ook een growth mindset.
Je hoeft slechts die training/blauwdruk/template/cursus aan te vragen en voordat je het weet zit je op de Malediven, te genieten van 50K aan passief inkomen per maand. Echt, helemaal niks mis mee om te willen shinen. Iedereen verdient een foto waarop je met gespreide armen in de branding staat en vastberaden omhoog kijkt. Want je aimt nou eenmaal high.
Maar dat shinen is niet nieuw...
Stoot, bumper
In de jaren 50 van de vorige eeuw was shinen ook de norm onder automerken. Letterlijk. Zonder glimmende chromen bumpers was je auto eigenlijk geen auto. En op de immense motorkap lag een al net zo glimmend fotomodel. In de advertentie althans.
Elke nieuwe auto was mooier, sterker,...groter. Behalve deze..
Die legendarische advertentie stamt uit 1959. Reclamebureau Doyle Dane Bernbach (DDB) zag voor de Volkswagen Beetle een enorme kans tussen een overdaad aan pracht, praal en paardenkracht.
Elk nadeel hep z’n..
Ja, de Beetle is klein. Ja, de Beetle is kneuterig. Nee, de Beetle is inderdaad niet sexy. Nee, de Beetle is nou niet bepaald een vrouwenmagneet. Maar dat zijn juist goeie eigenschappen, zoals de copy onder de kop ‘Think small’ uitlegt:
Our little car isn’t so much of a novelty any more.
A couple of dozen college kids don’t try to squeeze inside it.
The guy at the gas station doesn’t ask where the gas goes.
Nobody even stares at our shape.
In fact, some people who drive our little flivver don’t even think 32 miles to the gallon is going any great guns.
Or using five pints of oil instead of five quarts.
Or never needing ant-freeze.
Or racking up 40.000 miles on a set of tires.
That’s because once you get used to some of our economies, you don’t even think about them any more.
Except when you squeeze into a small parking spot. Or renew your small insurance. Or pay a small repair bill. Or trade in your old VW for a new one.
Think it over.
They did Nazi that coming..
Die broodnuchtere, goudeerlijke invalshoek was het begin van een enorme stroom aan advertenties. Wat resulteerde in een nog grotere stroom aan Beetles die de Amerikaanse markt overspoelden. Niet gek voor een kleine, lelijke, buitenlandse auto. Sterker nog, in die tijd werd-ie in de Amerikaanse volksmond “a Nazi car” genoemd. Dan begin je niet echt lekker aan de wedstrijd. Maar dankzij de creatieve genieën van DDB werd die ruime achterstand razendsnel ingehaald.
Eerlijkheid duurt ‘t langst
Want als je denkt dat reclame-ideeën uit 1959 achterhaald zijn.. Volkswagen doet nog steeds hetzelfde kunstje..
Ogilvy & Mather, Cape Town
Moraal van het verhaal?
Wat op het eerste oog een zwakte is, kan een enorme kracht zijn. Plots val je op door niet opvallend te zijn. Dus dat kunnen we leren van Volkswagen. Dat, en hoe je met sjoemelsoftware jouw merk een stuk milieuvriendelijker maakt.