Valt het jou ook op dat veel bedrijven “kwaliteit hoog in het vaandel” hebben staan? En iedereen:
“..ontzorgt klanten volledig..”
“..denkt mee..”
“..is servicegericht..”
“..gebruikt alleen hoogwaardige {vul in}..”
“..biedt de allerbeste {vul in}..”
Zomaar wat willekeurige quotes die je al surfend door sites van bedrijven aantreft. Niet dat het per se fout is. Je kunt moeilijk het tegenovergestelde beweren. Het probleem is alleen dat dergelijke passages nogal verzadigd raken als iedereen ze roept.
Bovenstaande claims komen niet meer binnen bij potentiële klanten.
‘Simply the best’ of ‘positively good’?
Nog ver voor het internettijdperk viel ene Joel Raphaelson ook al op dat iedereen superieur beweerde te zijn. Raphaelson was een partner van de fameuze David Ogilvy, die weer aan de wieg stond van het wereldwijde reclamebureau Ogilvy & Mather. Raphaelson zei:
“If you and your competitors all make excellent products, don’t try to imply that your product is better. Just say what’s good about your product – and do a clearer, more honest, more informative job of saying it.”
Het claimen van superioriteit hoeft volgens Raphaelson niet nodig te zijn. Hij stelde dat het meer dan voldoende is om klanten te overtuigen dat jouw product ‘positively good’ is.
Dus heb jij een goed product?
Dan hoef ik van jou alleen te weten wát er goed aan is. Vervolgens kijk ik hoe we dat op een duidelijkere, informatievere, eerlijkere of vermakelijkere manier communiceren.