Vertel één verhaal

Vertel één verhaal

Foto van Niko Photos op Unsplash

Waar denk je aan bij Volvo? Die vraag wordt door 9 van de 10 beantwoord met: veilig. Nu het grappige: ieder jaar test Euro NCAP de veiligheid van auto’s. Volvo wordt al jaren voorbijgestreefd door vele andere merken.

Minimalisme in marketing

Een beter voorbeeld van de kracht van marketing is er nauwelijks. Het laat zien dat merken die één verhaal vertellen, een onverwoestbaar imago creëren. Zelfs als de realiteit dat imago inhaalt.

Durf dus te kiezen. Stop met het spuwen van al die producteigenschappen, merkwaarden, features en functionaliteiten.

Hoe minder ruis hoe beter

Merken vuren dagelijks een spervuur aan prikkels op ons af, terwijl we echt maar een fractie kunnen onthouden. Wat meer minimalisme in marketing doet zowel bedrijven als consumenten goed.

You can leave your hat on

Durf daarom jouw merk rigoureus te strippen totdat er één eigenschap overblijft. Wees niet bang, want het zijn niet de minsten die je voorgingen.

Volvo = veilig

Douwe Egberts = gezellig

Coolblue = grappig

Bever = avontuurlijk

Red Bull = onverschrokken

Action = goedkoop

Bijenkorf = exclusief

Amstel = vriendschappelijk

Disney = vrolijk

Unicef = zorgzaam

Je ziet het. Een sterk merk is géén verzameling functionaliteiten, designs, features, kleuren of smaken. Een sterk merk is een bijvoeglijk naamwoord. Moet het roer daarom volledig om? Moet je nu ineens dingen helemaal anders doen? Zeker niet.

Wat is jouw merk?

Te midden van alles wat jouw bedrijf doet ligt een bijvoeglijk naamwoord als rotsvaste merkassociatie. Die lag er altijd al, maar we zullen ‘m alleen even moeten opgraven, afstoffen en vervolgens: meedogenloos communiceren.

Het mooie van dat laatste is: je hoeft nooit meer te dubben over wát je moet communiceren. Jouw complete marketing-arsenaal vertelt dan één en hetzelfde verhaal.

Uiteraard kunnen kanalen, invalshoeken en onderwerpen veranderen. Maar ze worden allemaal verbonden door dat ene centrale thema. Zo zal onderaan de streep geen enkele twijfel bestaan dat jouw bedrijf {bijvoeglijk naamwoord invoegen} is.

Welkom! Millstreet Copywriting maakt op deze website gebruik van cookies. We gebruiken cookies voor het bijhouden van statistieken (de cookies van Google Analytics zijn volledig geanonimiseerd) en om voorkeuren op te slaan. Door op 'optimaal' te klikken, ga je akkoord met het gebruik van alle cookies zoals omschreven in onze cookie verklaring. Je hebt ook de keuze voor 'minimaal', als je dit liever niet hebt.