Waar denk je aan bij Volvo? Die vraag wordt door 9 van de 10 beantwoord met: veilig. Nu het grappige: ieder jaar test Euro NCAP de veiligheid van auto’s. Volvo wordt al jaren voorbijgestreefd door vele andere merken.
Minimalisme in marketing
Een beter voorbeeld van de kracht van marketing is er nauwelijks. Het laat zien dat merken die één verhaal vertellen, een onverwoestbaar imago creëren. Zelfs als de realiteit dat imago inhaalt.
Durf dus te kiezen. Stop met het spuwen van al die producteigenschappen, merkwaarden, features en functionaliteiten.
Hoe minder ruis hoe beter
Merken vuren dagelijks een spervuur aan prikkels op ons af, terwijl we echt maar een fractie kunnen onthouden. Wat meer minimalisme in marketing doet zowel bedrijven als consumenten goed.
You can leave your hat on
Durf daarom jouw merk rigoureus te strippen totdat er één eigenschap overblijft. Wees niet bang, want het zijn niet de minsten die je voorgingen.
Volvo = veilig
Douwe Egberts = gezellig
Coolblue = grappig
Bever = avontuurlijk
Red Bull = onverschrokken
Action = goedkoop
Bijenkorf = exclusief
Amstel = vriendschappelijk
Disney = vrolijk
Unicef = zorgzaam
Je ziet het. Een sterk merk is géén verzameling functionaliteiten, designs, features, kleuren of smaken. Een sterk merk is een bijvoeglijk naamwoord. Moet het roer daarom volledig om? Moet je nu ineens dingen helemaal anders doen? Zeker niet.
Wat is jouw merk?
Te midden van alles wat jouw bedrijf doet ligt een bijvoeglijk naamwoord als rotsvaste merkassociatie. Die lag er altijd al, maar we zullen ‘m alleen even moeten opgraven, afstoffen en vervolgens: meedogenloos communiceren.
Het mooie van dat laatste is: je hoeft nooit meer te dubben over wát je moet communiceren. Jouw complete marketing-arsenaal vertelt dan één en hetzelfde verhaal.
Uiteraard kunnen kanalen, invalshoeken en onderwerpen veranderen. Maar ze worden allemaal verbonden door dat ene centrale thema. Zo zal onderaan de streep geen enkele twijfel bestaan dat jouw bedrijf {bijvoeglijk naamwoord invoegen} is.