Te veel merken willen James Bond zijn. De show stelen. De held van de dag zijn. Maar plotseling is daar: Miller. Donald Miller. Auteur van het boek Building a Story Brand. Een boek dat bedrijven laat groeien door een simpele verandering van perspectief. Dat is: jouw bedrijf is niet James Bond. Jouw bedrijf is Q.
Voor de liefhebbers van de Bond-reeks hoef ik dit natuurlijk niet uit te leggen, maar Q is die uitvinder die James de held laat zijn. Dat doet hij door James uit te rusten met gadgets, wapens én natuurlijk een weergaloze auto. Je raadt het al: de klant is James.
Jouw bedrijf als gids
Millers boek is een stuk gelaagder dan bovenstaande schets. En in plaats van James Bond en Q gebruikt hij voornamelijk de wisselwerking tussen Luke Skywalker (held) en Obi-Wan Kenobi (gids) uit Star Wars. Maar de boodschap is hetzelfde.
Als jij jouw bedrijf neerzet als de gids die de held (de klant) begeleidt/stuurt/kracht geeft/mooier maakt/beter maakt/slimmer maakt, dan floreert jouw bedrijf.
Doelloze storytelling
Ik geloof in die herpositionering. Je ziet inderdaad dat veel merken in hun marketing naar binnen zijn gekeerd. Neem bijvoorbeeld die gelikte bedrijfsvideo's die je tegenwoordig ziet.
Spectaculaire beelden van hightech machines die op volle toeren draaien. Mannen die heel nauwkeurig naar een volstrekt onduidelijk productonderdeel kijken. Computerschermen met roterende 3D-tekeningen. Imposante droneshots van het bedrijfspand. Bombastisch muziekje eronder.
Het ziet er fantastisch uit, maar hoe dat mij (de kijker) beter maakt? Geen idee.
Het merk als middel
Mensen zijn niet op voorhand al geïnteresseerd in jouw merk. Mensen willen goed gedijen. Ze willen vooruitgang boeken en status bemachtigen. Als ze jouw merk kunnen gebruiken als middel daartoe, pas dan zijn ze geïnteresseerd.
Zeg maar jij
Het merk maakt zich ondergeschikt aan de gebruiker. Q blijft in zijn laboratorium terwijl James de wereld redt. Dat idee. En met dat idee in het achterhoofd zouden bedrijven naar hun marketing moeten kijken. Dat geldt ook voor teksten. Het magische woord daarin is:
- Jij
Gebruik dus jij/jou/jouw in je communicatie. Dat nodigt de ontvanger direct uit en zo denkt hij: “Hey, het gaat om mij! Nu moet ik even opletten..”
Het verhaal van jouw merk moet draaien om de potentiële klant. Om zijn beslommeringen, frustraties, behoeften, wensen, problemen en ambities.
Q-turn
Dus zie je vaker wij/ik/mij/mijn/ons/onze dan jij/jou/jouw in jouw teksten? Dan is je merk James Bond in plaats van Q.