Môge Emmy.
Goeiemorgen Oscar. Ga zitten.
Hier?
Ja daar is prima.
Wat kan ik voor je doen?
Nou Oscar, we gaan eindelijk die bedrijfsfilm maken.
Cool, tijd om ons bedrijf eens goed in de picture te zetten!
Jazeker. Jij nog suggesties voor onderwerpen? Ik zat zelf te denken aan onze rijke historie, om mee te beginnen.
Mee eens. En ik zie hier onze productcatalogus liggen. Misschien wel gaaf om onze producten ook voorbij te laten komen?
Tuurlijk. En de nieuwe productieruimte. Laten we die ook niet vergeten. Al die machines die op volle toeren draaien… gaaf toch?
Jep, en onze eigen mensen dan?
Uiteraard, onze toppers komen ook in beeld. Oeh! En merkwaarden! Dat reclamebureau kwam toen met ‘de zeven merkwaarden’ van ons bedrijf. Weet je nog? Lijkt me goed om die ook voorbij te laten komen.
Ohja, merkwaarden. Ken jij die nog Emmy?
Hmm nee, maar die presentatie moet nog ergens op het netwerk staan.
Ik zal Anja eens vragen.
En misschien nog iets groens?
De Hulk?
..Nee Oscar, ik bedoel duurzaamheid. Je weet wel. Drone-beelden van een bos of zo. Draaiende windturbines.
Ah zo! Duurzaamheid. Check! Hee, hoe lang wordt de film eigenlijk?
Mwoa, een minuut of drie, misschien vier.
Dat laatste antwoord zou 90% van bovenstaande ideeën moeten laten sneuvelen. In plaats daarvan zoeken bedrijven naar manieren om al deze ideeën tóch in drie minuten bedrijfsfilm te proppen. Alles is nou eenmaal belangrijk. Het resulteert in chaos en epileptische beelden.
Hoe moet ‘t dan wel?
Vergeet deze fictieve brainstorm van de al even fictieve Oscar en Emmy. Denk wat meer in story. In verhalen. Een verhaal helpt ons om dingen te begrijpen. Een verhaal heeft namelijk een cognitieve structuur. Ons brein volgt deze cognitieve structuur en ordent informatie tot een samenhangend geheel.
Dat biedt dus kansen om ook een bedrijfsfilm wat meer samenhang te geven.
Eerst is het handig om te weten met welk hoofdingrediënt je een verhaal tot een goed verhaal maakt..
Contrast
Een verhaal kan niet zonder scherpe contrasten. We zien graag de strijd tussen de good guy en de bad guy. Dat is een contrast. Winst versus verlies, da’s ook een sterk contrast. Of wat te denken van een probleem versus een oplossing?
Je kent ‘t wel. De held worstelt zich van probleem naar oplossing. In films speelt dit contrast zich meerdere malen af. De held heeft het ene probleem nog niet opgelost of hij wordt alweer geconfronteerd met het volgende. Die voortdurende strijd houdt ons aangehaakt bij het verhaal.
Hoe pas je contrast toe in een bedrijfsfilm?
Het contrast probleem-versus-oplossing is een prima uitgangspunt voor een bedrijfsfilm. Dus stel jezelf de vragen:
- Met welk probleem confronteren we de kijker?
- Welke narigheid brengt dat probleem met zich mee?
- Welke middel zet ons bedrijf in om de kijker (onze potentiële klant) weg te trekken van dat probleem?
- Hoe duwen we hem in de de richting van de oplossing?
- Wat vindt hij daar?
- En hoe ziet zijn leven er dan uit?
Hiermee heb je direct een structuur voor jouw bedrijfsvideo. Een duidelijke kop en een staart, maar ook de tussenliggende stappen als ruggengraat. Je ziet de scènes al voor je.
Er is nog wel een klein dingetje waar je je overheen moet zetten..
Laat de film over jouw bedrijf niet over jouw bedrijf gaan
Maak in plaats daarvan de klant het hoofdpersonage. Niet jouw bedrijf. Dat voelt misschien wat tegennatuurlijk. Maar vergis je niet. Jouw bedrijf speelt een subtiele bijrol en de kijker leert gaandeweg wat die bijrol is. En vooral: hoe onmisbaar die rol is.
Mooi voorbeeld daarvan is deze video van Gatorade..
Je wilt namelijk dat de kijker zich kan verplaatsen in het hoofdpersonage: jouw klant. Als de kijker zich daarin kan verplaatsen, heb je kans dat de kijker óók klant wil worden. Of in het geval van bovenstaand voorbeeld: óók Gatorade gaat drinken om weer vooruit te komen na tegenslagen.
Laatste dingetje nog..
Zorg voor een geloofwaardig videoscript
Of je nou kiest voor een voice-over of dialoog: gebruik gewoon spreektaal. Géén vakjargon en al helemaal geen abstracte, clichématige woorden zoals deze:
- Klantgericht
..en toch gaat de volledige video over jouw bedrijf?
- Zorgeloos
..wordt zó vaak benadrukt dat ik me juist zorgen begin te maken.
- Dynamisch
..huh-huh.. Maar wat ben je dan?
- Energiek
..ah ja, ik zag twee jonge gasten tafeltennissen. Moeten die niet voor mij aan het werk?
- Innovatief
..tuurlijk Elon.
Dat zijn woorden die je op elk bedrijf kunt toepassen. Dat wil niet zeggen dat jij niet innovatief bent, maar mensen worden er gewoon niet meer koud of warm van. Je hoeft in je bedrijfsfilm niet te vertellen dat je innovatief bent. Wees het gewoon.
Vermijd dus die uitgemolken teksten. Dit helpt al een beetje:
En dit helemaal: