Misleidende marketing, maar dan ethisch

Misleidende marketing, maar dan ethisch

Photo by Tasha Lyn on Unsplash

Herman Finkers zit op een pianokruk in een schouwburg ergens in Nederland. Hij vertelt over het moment dat hij de diagnose chronische lymfatische leukemie krijgt. Een bloeddokter staat op het punt om hem het slechte nieuws te brengen. 

Finkers vertelt:

Ik had weleens gehoord dat een slechtnieuwsgesprek het moeilijkste onderdeel is van het werk van een arts.

Korte pauze.

Dus ik stelde hem een beetje op z’n gemak.

De grap zit in de onverwachte wending. Veel van zijn grappen hebben zo'n plottwist. 

Nog een klassieke Finkers-plottwist die mij te binnen schoot:

In Wenen is een standbeeld met hakenkruizen beklad. De Oostenrijkse president Waldheim heeft hier bijzonder heftig op gereageerd: dat was potverdikke het laatste standbeeld met hakenkruizen dat we nog hadden.’

Die onverwachte wending werkt ook in copywriting, marketing en reclame.

The Misdirect

Dan Nelken noemt deze techniek ‘The Misdirect’. Voorbeelden daarvan vind je in zijn boek: A Self-Help Guide for Copywriters. Koop dat boek. Het is fantastisch.

Zo’n misdirect (of: misleiding) ziet er dan bijvoorbeeld zo uit:

To crash with a Volvo is extremely safe

Agency: Lowe Brindfors Stockholm

Of zoiets

Mijn teksten lijken nergens op

Agency: Millstreet Copywriting

The Misdirect — of; De Misleiding — geeft een advertentie meer stopkracht en maakt je boodschap gedenkwaardiger.

En ook niet onbelangrijk..

Het maakt reclame gewoon een stuk leuker

Want het lijkt wel of al het plezier weg is. Er mag niet meer worden gepolariseerd. Er mag niet meer worden gelachen. Er mag niet meer worden gegaloppeerd.

Alsof de creatieve afdeling onder curatele staat van de juridische afdeling.

Dat kan niet de bedoeling zijn. 

Dus wil je ook teksten die nergens op lijken?

Dat begint met jou en mij die elkaar (beter) leren kennen. Hieronder plan je via Calendly een Kwartiertje Met Koen.

Kies een dag en tijdstip, praten we dan verder.

Tot gauw.

Welkom! Millstreet Copywriting maakt op deze website gebruik van cookies. We gebruiken cookies voor het bijhouden van statistieken (de cookies van Google Analytics zijn volledig geanonimiseerd) en om voorkeuren op te slaan. Door op 'optimaal' te klikken, ga je akkoord met het gebruik van alle cookies zoals omschreven in onze cookie verklaring. Je hebt ook de keuze voor 'minimaal', als je dit liever niet hebt.