Herman Finkers zit op een pianokruk in een schouwburg ergens in Nederland. Hij vertelt over het moment dat hij de diagnose chronische lymfatische leukemie krijgt. Een bloeddokter staat op het punt om hem het slechte nieuws te brengen.
Finkers vertelt:
‘Ik had weleens gehoord dat een slechtnieuwsgesprek het moeilijkste onderdeel is van het werk van een arts.’
Korte pauze.
‘Dus ik stelde hem een beetje op z’n gemak.’
De grap zit in de onverwachte wending. Veel van zijn grappen hebben zo'n plottwist.
Nog een klassieke Finkers-plottwist die mij te binnen schoot:
‘In Wenen is een standbeeld met hakenkruizen beklad. De Oostenrijkse president Waldheim heeft hier bijzonder heftig op gereageerd: dat was potverdikke het laatste standbeeld met hakenkruizen dat we nog hadden.’
Die onverwachte wending werkt ook in copywriting, marketing en reclame.
The Misdirect
Dan Nelken noemt deze techniek ‘The Misdirect’. Voorbeelden daarvan vind je in zijn boek: A Self-Help Guide for Copywriters. Koop dat boek. Het is fantastisch.
Zo’n misdirect (of: misleiding) ziet er dan bijvoorbeeld zo uit:
Agency: Lowe Brindfors Stockholm
Of zoiets
Agency: Millstreet Copywriting
The Misdirect — of; De Misleiding — geeft een advertentie meer stopkracht en maakt je boodschap gedenkwaardiger.
En ook niet onbelangrijk..
Het maakt reclame gewoon een stuk leuker
Want het lijkt wel of al het plezier weg is. Er mag niet meer worden gepolariseerd. Er mag niet meer worden gelachen. Er mag niet meer worden gegaloppeerd.
Alsof de creatieve afdeling onder curatele staat van de juridische afdeling.
Dat kan niet de bedoeling zijn.
Dus wil je ook teksten die nergens op lijken?
Dat begint met jou en mij die elkaar (beter) leren kennen. Hieronder plan je via Calendly een Kwartiertje Met Koen.
Kies een dag en tijdstip, praten we dan verder.
Tot gauw.