To ChatGPT of nie?

To ChatGPT of nie?

Photo by Sebastian Wienroth on Unsplash

Wat een maanden op LinkedIn hè? Als donderslag bij heldere hemel waren daar de ChatGPT-experts die ons kwamen waterboarden op LinkedIn. Je weet wel, van die stuiterballen die gisteren nog socialmedia-expert, digital nomad, influencer, blockchainbaas of growth hacker (of dat allemaal) waren, maar snel hun LinkedIn-bio veranderden toen Open AI werd gelanceerd.

En vanaf dat moment gebeurde dit..

Credits voor Dave Harland, aka The Word Man

Non-stop. Het was elke dag Groundhog Day in onze LinkedIn-feed. Volgens mij houdt zij trouwens een groundhog vast.

Maar ik geef toe...

AI is revolutionair. Dat geldt zeker voor ChatGPT. De snelheid van de output is indrukwekkend. De kwaliteit is natuurlijk afhankelijk van de kwaliteit van de prompter.

ChatGPT kan dus veel. Daar zijn al genoeg verbluffende voorbeelden van.

Toch kan ChatGPT ook veel (nog) niet..

Het leggen van onverwachte, verrassende verbanden bijvoorbeeld. Twee ideeën op creatieve wijze in één advertentie laten samensmelten, is duidelijk nog een brug te ver.

Zoiets heb ik ChatGPT nog niet zien doen..

Simons Palmer Denton Clemmow & Johnson

Of subtiele microcopy gebruiken om de boodschap van het beeld over te brengen..

DAVID Madrid, INGO Hamburg

En The Economist heeft een reeks legendarische advertenties en billboards die (vooralsnog) alleen uit een menselijk brein kunnen ontspruiten. Zoals deze..

Ogilvy & Mather Hong Kong

Klassiekers als deze kun je van bots ook nog niet verwachten..

BMP

Zelfs de flauwe, maar functionele woordgrap zie ik nog niet gebeuren..

AirAsia

Toch hou ik ChatGPT graag bij de hand. Om research te doen, een haakje te vinden of om mijn eigen werk te toetsen.

Voorbeeld van dat laatste..

In het prachtige Doesburg staat het al net zo mooie De Waag. Het oudste restaurant van Nederland. Dat feit is op zich al een reden om een tafel te reserveren, maar sociale bewijskracht en schaarste van Cialdini helpen een handje.   

Dat resulteerde in deze tekst, volledig uit eigen schedel:

Misschien geen awardwinnaar, maar wel doelgericht en het vinkt alle criteria af. Daarna gaf ik ChatGPT dezelfde ingrediënten..

"Schaarste creëert verlangen"?! Kom op zeg..

ChatGPT weet toch wel wat bijvoeglijke naamwoorden zijn? Hoe dan ook, ik geef ‘t bijna op. Toch nog even de creativiteit testen..

En ondertussen gaat ‘ie stiekem over de max van 50 woorden heen. Toch is het niet heel slecht. De grammatica is correct, het ritme van de zinnen is oké en die twee principes van Cialdini worden (redelijk) toegepast. Maar het is niet goed genoeg. Het is te geforceerd. Op een bepaalde manier voelt het vreemd aan. Misschien toch onmenselijk?

Maar hey.. misschien ben ik wel een waardeloze prompter. Of te gierig om te upgraden naar ChatGPT Plus.. Ik hoor ‘t graag als ik kansen laat liggen.

Wil je ondertussen bouwen aan een bestendige, menselijke band tussen jouw merk en jouw publiek?

Welkom! Millstreet Copywriting maakt op deze website gebruik van cookies. We gebruiken cookies voor het bijhouden van statistieken (de cookies van Google Analytics zijn volledig geanonimiseerd) en om voorkeuren op te slaan. Door op 'optimaal' te klikken, ga je akkoord met het gebruik van alle cookies zoals omschreven in onze cookie verklaring. Je hebt ook de keuze voor 'minimaal', als je dit liever niet hebt.